Joukkoliikenteen uudenlainen järjestäminen ohessa olevan mallin pohjalta joukkoliikenteen kilpailutuksessa syksy 2020
Tausta
Vihreä valtuustoryhmä (tästä lähtien allekirjoittaneet) ehdottaa syksyllä 2020 tehtävään joukkoliikennekilpailutukseen alla olevaa kuntalaisia paremmin palvelevaa ”raideliikennemallia”, joka tähtää joukkoliikenteen sujuvoittamiseen, laajentamiseen, ympäristöystävällisyyteen (sähköbussit ja/tai biokaasubussit) ja kustannustehokkuuteen.
Joukkoliikenteen tekeminen suosituksi tarkoittaa täsmällisyyttä, säännöllisiä ja usein kulkevia vuorovälejä. Liikenne on keskeisimmistä tavoista vastustaa ilmastonmuutosta ja saavuttaa Kotkankin päättämä hiilineutraalisuus tulevaisuudessa.
Kotka on EU-kriteerien mukaan Kaakkois-Suomen ainoa kaupunkimainen kunta. Kaupungin pieni alue mahdollistaa tehokkaan joukkoliikenteen. Lisäksi se toteuttaa Kotkan kaupungin tavoitteita kuntalaisten tasapuolisesta palvelemisesta. Tällä hetkellä linja-autoyhteydet monilta kunnan alueilta kuten Tiutisesta ja Juurikorvesta eivät palvele asukkaiden tarpeita. Uusi reittimalli palvelisi kaikkia kotkalaisia tasapuolisemmin ja paremmin kuin nykyinen malli.
Allekirjoittaneiden mukaan voimme olla edelläkävijöitä joukkoliikennevallankumouksess
Esitys
Me allekirjoittaneet esitämme raideliikennemalliin perustuvaa ratkaisua, joka yhdistää Haminan, Pyhtään, Kouvolan ja Helsingin osaksi kotkalaista joukkoliikennettä. Kotkan liikenne yhdistyy muuhun raide- ja linja-autoliikenteeseen solmu- eli vaihtopaikoissa: Kotkan juna-asemalla, Kyminlinnassa ja Kymissä juniin sekä Otsolassa, Karhulassa ja Sutelassa kaukoliikenteeseen. Kymin asema, Otsola ja Sutela toimisivat samalla paikallisliikenteen solmukohtina, taksien syöttöliikenteen pääliityntä/vaihtopaikkoina.
Käytännön toteutus
Ehdotuksessamme kolme kiertoreittiä (katso kartat) yhdistäisi seudullisen liikenteen Kotkan sisäiseen liikenteeseen sekä kaukoliikenteeseen linja-autoilla ja junilla koko Suomeen.
Seudullinen reitti kulkisi edestakaisin:
Pyhtää – Sutela – Kyminlinna – Karhula – Otsola –Hamina.
Kaksi sisäistä reittiä kulkisivat:
Linja 1
Kotka – Karhula – Sutela – Lankila – Aittakorpi – Karhuvuori – Mussalo – Kotka
Linja 2
Karhula – Suulisniemi – Peippola – Koivula – Karhula
Kaikkia kolmea kiertoreittiä ajettaisiin yhtäaikaisesti vastakkaisiin suuntiin. Pysäkinvälejä harvennettaisiin hallitusti reittien nopeuttamiseksi.
Vuoroväli olisi niin tiheä, ettei aikataulua tarvitsisi lukea (5–10 min), liikennöinti tapahtuisi välillä kello 5.00–23.00 (ajanjaksolla perjantai–sunnuntaiaamu vielä laajemmin).
Lippujen hinnat olisivat edulliset ja yksinkertaiset. Hinta ei seudullisestikaan perustuisi matkanpituuteen, mikä tietysti pitää neuvotella Haminan ja Pyhtään kanssa erikseen. Esimerkiksi päivälippu 2 €, kuukausilippu 20 €, sekä taksilippu 5 €/hlö/kerta sisältäen päivälipun tai liityntäpysäkin ja kodin välinen taksikuukausilippu 100 €.
Uusi ajattelu joukkoliikenteestä
Liityntäkuljetukset, syöttöliikenne reittien solmukohtiin hoidettaisiin kutsupalveluna takseilla siten, että paikallisille taksiyrittäjille tarjotaan mahdollisuus hoitaa kuljetukset kodin ja liityntäpysäkin välillä niitä tarvitseville. Vastaavasti koulukuljetukset ja soveltuvin osin sote-kuljetukset yhdistetään osaksi joukkoliikennettä. Syöttöliikenteen toimintatavoista pitäisi neuvotella paikallisten taksiyrittäjien kanssa ennen syksyn joukkoliikennekilpailutuksen yksityiskohtien määritystä. Keskusteluyhteistyössä eri osapuolten kanssa näkemys sujuvasta ja palvelevasta sekä taksien tukemasta joukkoliikenteestä täsmentyisi käytännössä toimivaksi kokonaisuudeksi. Koska yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on tärkeätä, niistä voisi todella perusteellisesti keskustella ennen kilpailutusta.
Kotkassa olisi tällä mallilla (katso kartasta) liikenteen solmukohdiksi ajateltuina kolme pääliityntä/vaihtopysäkkiä:
– Sutela/Prisma
– Otsola
– Kymin asema
Kullekin pääliityntä/vaihtopysäkille määriteltäisiin takseille palvelualue (katso kartta). Muille liityntäpysäkeille määriteltäisiin tarkasti esimerkiksi sellainen velvollisuus, että taksikuljetus olisi ”lähimmälle pysäkille” tms. Esimerkiksi Tiutisesta taksiliikenne veisi matkustajat lähimmälle pysäkille välillä Sunila – Suulisniemi.
Pääliityntä/vaihtopysäkkien määritys tarkoittaa sitä, että niiden yhteydessä on mietittävä sekä tarpeelliset odotustilat (esimerkiksi Sutelassa nyt aivan liian pieni odotuspaikka) että pysäköintipaikat autoille ja polkupyörille jne. Tavoitteena tietenkin on myös se, että pyöräilyä suositaan mahdollisimman paljon, mikä sopii sekin Kotkan määrittelemiin tulevaisuuden painopisteisiin.
Pääliityntä/vaihtopaikat pitäisi määritellä kenties myös Haminaan ja Pyhtäälle.
Kustannukset ja tulevaisuuden visio
Olemme laskeneet, että nykykäyttäjämäärillä päästään uudella reittimallituksella selkeästi matalampiin kustannuksiin kuin nykysysteemissä. Vuositasolla voimme puhua heti useiden satojen tuhansien säästöistä. Kun matkustajamäärät nousevat, niin säästöjäkin saadaan huomattavasti enemmän.
Nopeampi joukkoliikenne ja joustavat liittymäkuljetukset tuovat lisää mukavuutta ja matkustajia sekä toimivat kilpailuvalttina asukkaiden houkuttelemisessa.
Joukkoliikenne on ekoteko. Ratkaisu korostaisi Kotkan tavoitteita sekä ilmastonmuutoksen torjumisessa että kuntalaisten palvelemisessa.
Kotkassa 17.8.2020
Kotkan valtuuston vihreä valtuustoryhmä
Juha Attenberg
Mervi Haakana
Maria Länsimies Petri Pietiläinen
|
|
|