Kotka mukaan ”Suomen malliin” ja hakemaan OKM:n ”peruskoululaisille maksuttomat harrastukset koulupäivän perään”-rahoitusta ja samalla otetaan harrastepassi-sovellus käyttöön.

Viime päivinä on paljon uutisoitu ja puhuttu lasten ja nuorten syrjäytymisestä, mitä korona epidemia on kiihdyttänyt. Sanna Marinin hallitusohjelmassa on luvattu jokaiselle lapsella ja nuorelle vähintään yksi harrastus, puhutaan ns. Suomen mallista. Toimet tämän saavuttamiseksi ovat alkaneet, kun opetus- ja kulttuuriministeriö on valinnut pilottikunnat toteuttamaan ”peruskoululaisille maksuttomat harrastukset koulupäivään perään”- kokeilua. Seuraava hakuaika kunnille käynnistyy jo keväällä. Vihreä valtuustoryhmä ehdottaa, että myös Kotka hakisi seuraavalla hakukierroksella mukaan.

Kotkassa voitaisi esimerkiksi ottaa tämän toiminnan tueksi ns. harrastepassisovellus.

Haltu oy ylläpitää ja kehittää Harrastuspassi-mobiilisovellusta, jonka kehitystyötä on rahoittanut OKM sekä Helsingin kaupunki. Alkunsa Harrastuspassi on saanut jo vuosia sitten kun ministeriössä päätettiin toimista nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Lue täältä: https://minedu.fi/-/harrastuspassin-kehittamistyo-kaynnistyy

Haltu oy tarjoaa Harrastuspassi-palvelua kuntien käyttöön. Kunnalle sovellus tarjoaa etuja mm.
• Paras kanava tavoittaa oman alueen nuoret ja kertoa kunnan alueen harrastustarjonnasta
• Kunta, seurat ja yhdistykset voivat ilmoittaa omat harrastuksensa maksutta
• Houkutella oman alueen nuoria uusien harrastusten pariin Etuusjärjestelmän avulla
• Tarjoaa kunnalle tietokannan kaikesta kunnan alueen harrastustarjonnasta
• Tarjoaa kunnalle dataa siitä millaisesta harrastustoiminnasta oman alueen nuoret ovat kiinnostuneita

Palvelu on jo käytössä Helsingissä, ja muissakin kaupungeissa tehdään tällä hetkellä valtuustoaloitteita, joilla kannustetaan kuntia sitoutumaan palvelun käyttöön ja siten panostamaan kuntalaisten hyvinvointiin. Lisäksi palvelu on käytössä Pertunmaalla, Sulkavalla, Mäntyharjulla ja Hartolassa. Kouvolassa on tehty valtuustoaloite mikä hyväksyttiin (http://ep10.kouvola.fi/kokous/2020341-14.PDF). Pertunmaalta on vaivatonta kysyä kokemuksista matalalla kynnyksellä, kun Kotkan entinen nuorisotoimenjohtaja toimii siellä kunnanjohtajana.

Suomen mallin pilottikunnat on siis valittu ja ne ketkä ovat pilotissa mukana ottavat todennäköisesti myös tämän harrastepassi-sovelluksen käyttöön. Keväällä 21 on seuraava haku tähän, jos Kotka ei ole hakenut vielä mukaan (https://minedu.fi/suomen-malli).

Vihreä valtuustoryhmä esittää, että Kotkan kaupunki hakee mukaan ”Suomen malliin”, eli avustusta OKM:ltä ”Peruskoululaisille maksuttomat harrastukset koulupäivän perään”- toimintaan ja ottaa Harrastepassi-sovelluksen käyttöön.

Kotkan Vihreä valtuustoryhmä
Valtuustoaloite 1.2.2021