Kiitos puheenjohtaja, arvoisat läsnäolijat!
Veroprosentin määrittelyssä on kyse siitä, jätetäänkö vähäosaiset, sairaat ja nuoret hunningolle vai nostetaanko keski- ja hyvätuloisten veroprosentteja.
Jos kaupungin budjetin alijäämä on seuraavina vuosina noin 9 miljoona, on meillä kolme mahdollisuutta: siirtää investointeja, leikata peruspalveluja tai nostaa veroprosentteja.
Akkuteollisuuden puolesta miljardista en usko jäävän kuin muruset kotkalaisille, sillä ulkomaiset yhtiöt tuppaavat yleensä palkkaamaan oman maansa kansalaisia myös rakennustöihin.
Mikäli Kymsote joutuu leikkaamaan toimintoja, se tarkoittaa Kotkassa sijaitsevan lasten vastaanottokoti Taimelan lakkauttamista. SE tarkoittaa juuri aloitetun alle 25-vuotiaille tarjottavan maksuttoman ehkäisyn lopettamista. Se tarkoittaa nuorten matalan kynnyksen ohjauksen ja hoidon lopettamista.
Mikäli kaupunki leikkaa omia toimintojaan, keskiössä on koulutoimi, jossa lasten pahoinvointi on mm. koronan takia lisääntynyt valtavasti, kun koulupsykologejakaan ei ole saatu rekrytoitua.
Vihreät ehdottavat, että kunnallisveroa nostetaan 0,5 % ja sen lisäksi olimme ehdottamasas, että kiinteistöveroja nostetaan saman verran, niin että yleistä ja asuinkiinteistöihin kohdistuvaa veroa nostettaisiin 0,2 %.
Tällöin saataisiin kasaan kuntaverosta 4,4 miljoonaa ja kiinteistöveroista n. 4 miljoonaa. Yht. n. 8,4 miljoonaa. Tällä olisi jo merkitystä leikkausten torjumisessa.
Hyväksymme kaupunginjohtajan näkemyksen, että kiinteistöveron korotus voidaan siirtää vuodelle 2023 ja vuodelle 2022 on ilmeisesti tulossa tuloutusta satamalta.
0,25 % nosto kuntaverosta ei hyödytä ketään, mutta antaa huonon signaalin Kotkan maineelle. Myöskään työnverotusta ei kannata lisätä liikaa, mutta kiinteistöveron nosto taas osuu omaisuuteen.
Mikäli olen väärässä akkuteollisuuden suhteen, niin mikäpä olisi mukavampaa kuin laskea veroprosentteja kahden vuoden päästä ja tehdä suurella markkinahumulla!