Kategoria: Valtuustoaloite

  • Maksuttomat harrastukset koulupäivän perään

    Kotka mukaan ”Suomen malliin” ja hakemaan OKM:n ”peruskoululaisille maksuttomat harrastukset koulupäivän perään”-rahoitusta ja samalla otetaan harrastepassi-sovellus käyttöön. Viime päivinä on paljon uutisoitu ja puhuttu lasten ja nuorten syrjäytymisestä, mitä korona epidemia on kiihdyttänyt. Sanna Marinin hallitusohjelmassa on luvattu jokaiselle lapsella ja nuorelle vähintään yksi harrastus, puhutaan ns. Suomen mallista. Toimet tämän saavuttamiseksi ovat alkaneet, kun…

  • Mielenterveyden ensiapukoulutus

    Mielenterveyden ensiapukoulutus peruskoulun ja toisen asteen oppilaille ja opettajille Koululaisia opetetaan antamaan ensiapua sydänkohtauksen tai onnettomuuden varalle. Harva koululainen kuitenkaan saa ensiapukoulutusta siihen, kuinka autetaan koulukaveria, jolla on paniikkikohtaus, tai ystävää, joka kokee itsetuhoisia ajatuksia. Kasvatuksessa ja koulutuksessa on panostettava entisestään arkipäivän mielenterveystaitojen opetteluun. Opetuksen tulee olla suunnitelmallista ja johdonmukaista. Näin voimme ennaltaehkäistä lasten ja…

  • Liikenteen työsuhde-etujen verovapauden hyödyntäminen Kotkassa

    Tausta Valtioneuvosto on päättänyt budjettiriihessään 16.9.2020 liikenteen työsuhde-etujen verouudistuksesta. Tiedotteen mukaan ”siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen tuetaan toteuttamalla vuoden 2021 alusta liikenteen työsuhde-etujen verouudistus”. ”Työsuhdeautona käytettävien täyssähköautojen verotusarvoa alennetaan, ja sähköauton latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä säädetään verovapaaksi eduksi vuosiksi 2021–2025. Lisäksi työsuhdematkalipun verotusta yksinkertaistetaan ja työsuhdepolkupyörä säädetään 1 200 euroon asti verovapaaksi eduksi Kotka on sitoutunut…

  • Joukkoliikenteen uudenlainen järjestäminen

    Joukkoliikenteen uudenlainen järjestäminen ohessa olevan mallin pohjalta joukkoliikenteen kilpailutuksessa syksy 2020 Tausta Vihreä valtuustoryhmä (tästä lähtien allekirjoittaneet) ehdottaa syksyllä 2020 tehtävään joukkoliikennekilpailutukseen alla olevaa kuntalaisia paremmin palvelevaa ”raideliikennemallia”, joka tähtää joukkoliikenteen sujuvoittamiseen, laajentamiseen, ympäristöystävällisyyteen (sähköbussit ja/tai biokaasubussit) ja kustannustehokkuuteen. Joukkoliikenteen tekeminen suosituksi tarkoittaa täsmällisyyttä, säännöllisiä ja usein kulkevia vuorovälejä. Liikenne on keskeisimmistä tavoista vastustaa ilmastonmuutosta…

  • Digiloikan hyödyt luontevaksi osaksi koulua

    Paljon puhuttu koulujen digiloikka tapahtui nyt koronakeväänä melkein yhdessä yössä. Vaikka loikkasimme pakon edessä ja suunnittelulle jäi hyvin vähän aikaa, urakasta selvittiin. Etäopiskelussa havaittiin myös paljon hyvää ja sen todettiin hyödyttävän monia oppilaita. Nyt kertyneitä oppeja kannattaa hyödyntää jatkossakin. Ei ainoastaan siksi, että on paremmin varauduttu uusiin vastaaviin tilanteisiin, vaan myös tarjoamalla opetusta, jossa hyödynnetään…

  • Koululuokkien retkille ilmaiset joukkoliikennematkat

    Koululuokille tulisi tarjota nykyistä monipuolisemmat ja tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyödyntää liikunta- ja kulttuuripalveluja sekä tehdä retkiä ja opintokäyntejä tutustuen yhdessä kotikaupunkiimme. Tällä hetkellä koulut ovat eriarvoisessa tilanteessa. Osa kouluista on lähellä kulttuuri- tai liikuntakohteita, kun taas toisien koulujen oppilaille retket edellyttävät linja-automatkaa. Päiväsaikaan ja ruuhka-ajan ulkopuolella joukkoliikennevälineissä on tilaa ja koululuokat mahtuisivat niihin hyvin. Kuitenkin matkakustannukset…

  • Joukkoliikenteen kokonaisuudistus

    Julkisen liikenteen järjestäminen on asukkaiden kannalta erittäin tärkeä ja kaupungin talouteen vaikuttavista asioista yksittäisenä kaikkein tärkein. Ei ole merkitystä rakennetaanko Xamk, areena tai outlet-keskus, jos julkinen liikenne ei toimi älykkäästi ja puhtaasti. Kotka menettää tällä hetkellä kymmeniä, ellei jopa satoja opiskelijoita vuosittain (Xamk, Ekami, lukiot) toimimattoman julkisen liikenteen seurauksena. Myös asukkaiden poismuutto on kiihtynyt tästä…

  • Valtuustoaloite: Muovin kierrätyksen lisääminen

    Muovipakkauksilla on iso ympäristökuormitus. Fossiilisesta öljystä valmistettu muovi ei maadu luonnossa. Valmistus kuluttaa luonnonvaroja ja energiaa. Suomessa muovipakkauksista syntyy joka vuosi jätettä 15 kiloa henkilöä kohti. Suurinta osaa pakkauksista käytetään vain kerran. EU:n tammikuussa julkistetun ensimmäisen muovistrategian yhtenä tavoitteena on, että yli puolet Euroopassa tuotetusta muovijätteestä on kierrätettävä vuoteen 2030 mennessä. Suomessa kierrätetään tällä hetkellä…