• Emme hyväksy LVM:n esittämää linjausta itäisistä ratavaihtoehdoista

    Haminan, Kotkan, Loviisan ja Pyhtään vihreät valtuustoryhmät eivät hyväksy Liikenne- ja viestintäministeriöstä julki tullutta tietoa siitä, että hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan vain Itärata-hankeyhtiön kanssa. LVM tiedotti asiasta 29.9.2020. Vihreät valtuustoryhmät kirjelmöivät asiasta kansanedustajille, ministereille, heidän virkakunnilleen, Helsingin ja Uudenmaan kuntapäättäjille sekä LVM:n virkahenkilöille 3.10.2020. ”Halusimme muistuttaa, että Itäisen rantaradan hankeyhtiöllä on esitetyistä tiedoista poiketen tarvittavat rahat suunnitteluyhteistyön…

  • Liikenteen työsuhde-etujen verovapauden hyödyntäminen Kotkassa

    Tausta Valtioneuvosto on päättänyt budjettiriihessään 16.9.2020 liikenteen työsuhde-etujen verouudistuksesta. Tiedotteen mukaan ”siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen tuetaan toteuttamalla vuoden 2021 alusta liikenteen työsuhde-etujen verouudistus”. ”Työsuhdeautona käytettävien täyssähköautojen verotusarvoa alennetaan, ja sähköauton latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä säädetään verovapaaksi eduksi vuosiksi 2021–2025. Lisäksi työsuhdematkalipun verotusta yksinkertaistetaan ja työsuhdepolkupyörä säädetään 1 200 euroon asti verovapaaksi eduksi Kotka on sitoutunut…

  • Ilotulitteet kauniita, mutta pystymme parempaan

    Ankkurilehti 12.9. Ilotulitteet kauniita mutta pystymme parempaan Lauantaina 29.8.2020 pamahteli Kotkan edustalla ns. venetsialaisten kunniaksi huima ilotulitus meren yllä. Ihmiset ovat olleet pääasiassa ihastuneita, ja ilotulitusta ehdotetaan jopa vuosittaiseksi. Kaunishan ilotulitus on, mutta kaunista turhuutta, jos ei mietitä, mitä siitä luonnolle seuraa. On hienoa, että yksityinen taho haluaa tuottaa mukavan elämyksen ihmisille. Harmittavampaa on se,…

  • Kotkan sote-suunta on Itäinen Uusimaa

    Ensi maanantaina (3.9.2020) Kotkan valtuusto pohtii lausuntoaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämistä koskevaan uudistukseen. Katsotaan lausunnossa tulevaisuuteen! Allekirjoittaneista itäisen Uudenmaan sote-maakunta on Etelä-Kymenlaakson kunnille luontainen toimintaympäristö. Historiallisesti rannikko ja hyvät liikenneyhteydet yhdistävät alueen kokonaisuudeksi. Rannikkoalueilla on toimittu toiseen suuntaan kuin sisämaan Kouvolassa. Kauppaa on käyty merelle ja rannikkoa pitkin. Mietitään Viipurin läänin jämäpala, tämä…

  • Joukkoliikenteen uudenlainen järjestäminen

    Joukkoliikenteen uudenlainen järjestäminen ohessa olevan mallin pohjalta joukkoliikenteen kilpailutuksessa syksy 2020 Tausta Vihreä valtuustoryhmä (tästä lähtien allekirjoittaneet) ehdottaa syksyllä 2020 tehtävään joukkoliikennekilpailutukseen alla olevaa kuntalaisia paremmin palvelevaa ”raideliikennemallia”, joka tähtää joukkoliikenteen sujuvoittamiseen, laajentamiseen, ympäristöystävällisyyteen (sähköbussit ja/tai biokaasubussit) ja kustannustehokkuuteen. Joukkoliikenteen tekeminen suosituksi tarkoittaa täsmällisyyttä, säännöllisiä ja usein kulkevia vuorovälejä. Liikenne on keskeisimmistä tavoista vastustaa ilmastonmuutosta…

  • Kevään viimeinen valtuusto – Katse tulevassa

    Kevään viimeinen Kotkan kaupunginvaltuuston kokous sujui mallikkaasti etänä. Ravistelimme koko valtuusto yhdessä vanhoja totuttuja kaavoja toimia. Ainakin vihreässä ryhmässä tämä synnytti ajatuksen jo melkoisen pölyttyneiden toimintamallien tomuttamisesta oikein kunnolla. Siitä enemmän ehkä jo seuraavassa kokouksessa. Tänään asialistalla keskeisenä oli vuoden 2019 tilinpäätös sekä ansaitusti kehuja keränneet henkilöstökertomus, tietotilinpäätös ja tarkastuslautakunnan arviointikertomus. Varapuheenjohtajamme Marianne Brucen sanoin…

  • Digiloikan hyödyt luontevaksi osaksi koulua

    Paljon puhuttu koulujen digiloikka tapahtui nyt koronakeväänä melkein yhdessä yössä. Vaikka loikkasimme pakon edessä ja suunnittelulle jäi hyvin vähän aikaa, urakasta selvittiin. Etäopiskelussa havaittiin myös paljon hyvää ja sen todettiin hyödyttävän monia oppilaita. Nyt kertyneitä oppeja kannattaa hyödyntää jatkossakin. Ei ainoastaan siksi, että on paremmin varauduttu uusiin vastaaviin tilanteisiin, vaan myös tarjoamalla opetusta, jossa hyödynnetään…

  • Koronaepidemian huipun jälkeiseen aikaan pitää valmistautua heti

    Mielipide Opettaja 9.4.2020  Suomessa viimein aloitetut rajoitustoimet koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi ovat vasta ensimmäisiä askelia. Mielestäni näyttää siltä, että ihmisten liikkumista ja kokontumista joudutaan rajoittamaan nykyistä enemmän, kuten monissa Euroopan maissa on jo tehty. Mitä pikemmin tämä tehdään, sitä lyhytaikaisempi rajoitustoimi mahdollisesti on ja lopputulos parempi. Valmistautuminen epidemian huipun jälkeiseen aikaan on aloitettava nyt. Ennusteiden mukaan…

  • Valinnoillamme voimme hidastaa taudin leviämistä – koronaviruksen ensimmäinen opetus on se, että emme elä eristyksissä muista

    Kymen Sanomat 16.3.2020  Koronavirus on saanut maanosamme varpailleen. Se on opettanut jo nyt paljon yksilön valintojen ja yhteisvastuun merkityksestä. Paniikin rinnalla – tai sen vastapainoksi – kehittyi huolettomuuden puheenparsi: ”Ei se minua pelota!” Puhujan ollessa perusterve eikä kovin iäkäs, ei pelkoon omasta terveydestä ehkä ole suurta aihetta. Huolettomimmat varailivat edullisia matkoja viruksen painettua lentojen hinnat…

  • Koululuokkien retkille ilmaiset joukkoliikennematkat

    Koululuokille tulisi tarjota nykyistä monipuolisemmat ja tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyödyntää liikunta- ja kulttuuripalveluja sekä tehdä retkiä ja opintokäyntejä tutustuen yhdessä kotikaupunkiimme. Tällä hetkellä koulut ovat eriarvoisessa tilanteessa. Osa kouluista on lähellä kulttuuri- tai liikuntakohteita, kun taas toisien koulujen oppilaille retket edellyttävät linja-automatkaa. Päiväsaikaan ja ruuhka-ajan ulkopuolella joukkoliikennevälineissä on tilaa ja koululuokat mahtuisivat niihin hyvin. Kuitenkin matkakustannukset…